Klacht: Betfirst betaalt zwarte lijst speler niet uit (opgelost)

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Onlangs ontvingen we een opvallende klacht van ’n speler. De speler in kwestie gokte via Betfirst. Nadat hij zich had laten blokkeren voor kansspelen via het Excluded Persons Information System, wilde hij zijn accountsaldo van € 270 uit laten betalen.

Betfirst deed moeilijk. Men wilde pas uit laten betalen nadat de speler zich had laten de-blokkeren. Daarop heeft CasinosBelgië.be contact opgenomen met Betfirst.

Het kan namelijk niet zo zijn dat iemand die zichzelf uit heeft laten sluiten voor kansspelen (dat doe je normaal niet voor je plezier, maar omdat je kampt met gokproblemen) zijn geld niet krijgt of wordt overgehaald om zich toch weer te laten schrappen uit het Excluded Persons Information System.

Eind goed, al goed, de speler heeft ons bericht dat hij zijn € 270 uitbetaald heeft gekregen van Betfirst.

Speler kreeg € 270 niet uitbetaald

Het Excluded Persons Information System is een van de belangrijkste onderdelen van het kansspelbeleid in ons land. Via dit systeem, dikwijls afgekort tot EPIS, Je in deze database laten zetten betekent dat je geen enkel casino of speelhal nog in komt. Ook online. Een goede manier dus om jezelf bij problematisch gokgedrag weg te houden uit casino’s en speelhallen.

Zo werd het ook het account van deze speler bij Betfirst geblokkeerd. De speler had zichzelf immers in EPIS laten zetten en mocht dus ook niet meer deelnemen aan kansspelen. Daardoor kon de speler niet meer in zijn account. Probleem: daar stond nog € 270 en die wilde hij natuurlijk wel uit laten betalen. De speler heeft er ook recht op om dit geld te ontvangen.

Betfirst wilde daar aanvankelijk nog niet zo aan meewerken. De goksite vertelde de speler dat zijn account geblokkeerd was en dat er geen geld uit wordt betaald op geblokkeerde accounts. Om zijn account te de-blokkeren moest de speler zich eerst laten schrappen uit EPIS.

Het is natuurlijk dubieus dat ’n goksite spelers probeert over te halen om zich te laten schrappen uit EPIS. Eerder zagen we Circus (klacht over Circus) en StarCasino.be (klacht over Star Casino) gelijkaardige acties uithalen. Absoluut erover en de Kansspelcommissie zou hier best op in mogen grijpen. Goksites die bewust proberen om spelers weg te houden uit EPIS of spelers ertoe aan te zetten zich weer te laten de-blokkeren mogen (nee, moeten) onderzocht worden.

Daar komt nog bij dat er een wachttijd van drie maanden geldt. De speler zou dus pas op z’n vroegst in juni 2019 z’n geld krijgen.

Daarop hebben we contact opgenomen met Betfirst om dit uit te leggen. Uiteindelijk heeft de speler betaald gekregen.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a Comment