Meer dan 300 duizend Belgen gokten op het WK 2018

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

De wereldbeker 2018 was niet enkel voor de Rode Duivels succesvol. Ook de online bookmakers in ons land pikten een graantje mee. Maar liefst 302.000 Belgen waagden ’n gok tijdens de wereldbeker voetbal. Veel spelers maakten voor het eerst een account aan of stapten over naar een andere bookmaker: 150.000 Belgen gokten via een online bookmaker waar ze nog niet eerder hadden gegokt. De totale inzet bedroeg 334 miljoen euro.

Het aantal Belgen dat tijdens het WK 2018 heeft gegokt via een illegale bookmaker is onbekend. Binnen de goksector wordt 25% gezien als het percentage spelers dat gokt via een illegaal wedkantoor of online casino.

Dat percentage zou bij de volgende wereldbeker, in 2022 in Qatar, weleens hoger kunnen liggen. Binnen de politiek gaan er stemmen op om gokreclame aan banden te leggen of zelfs te verbieden. Daar zullen vooral illegale wedkantoren hun voordeel mee doen.

302 duizend gokkers

De Kansspelcommissie heeft vandaag cijfers bekend gemaakt over het gokgedrag van Belgen tijdens de wereldbeker 2018 in Rusland. Legale bookmakers telden bij elkaar 302.000 unieke spelers die een gok waagden tijdens het WK. De Kansspelcommissie registreerde 150.000 nieuwe tokens.

Dat wil zeggen dat 150.000 voor het eerst ’n account aanmaakten bij ’n bepaalde legale bookmaker. Dit kan betekenen dat een speler voor het eerst een gok waagt, maar ook dat een speler over is gestapt van de ene bookmaker naar de andere bookmaker. Online bookmakers als Napoleon Sports & Casino, Ladbrokes en Unibet hadden spectaculaire promoties met name rondom de wedstrijden van de Rode Duivels.

De gemiddelde sportwedder is man en twintiger. Belgen van 21 tot en met 29 jaar blijken het vaakst te gokken op voetbalwedstrijden van het wereldkampioenschap. Vrouwen gokken relatief een stuk minder dan mannen, terwijl ook Belgen van 60 jaar of ouder zich relatief weinig gewaagd hebben een WK weddenschappen.

België – Panama het populairst

wedden op belgië - panamaDe eerste wedstrijd verleidde het meeste mensen tot het afsluiten van een weddenschap. Maar liefst 123 duizend inwoners van België hebben gewed op België – Panama. De andere wedstrijden scoorden iets lager. Iets meer dan 110 duizend mensen hebben bijvoorbeeld ingezet op de halve finale tussen de Rode Duivels en Frankrijk. Buiten het wereldkampioenschap om gokken ongeveer 40 tot 50 duizend Belgen per dag. Het WK zorgt dus voor iets meer dan een verdubbeling.

België – Tunesië was de wedstrijd waarop het meeste geld werd ingezet. Via gokkantoren en dagbladhandelaren zetten Belgen in totaal 4,8 miljoen euro in. Online werd er voor 8,6 miljoen ingezet. Kassa voor de bookmakers? Dat niet. Online bookmakers moesten voor 10,2 miljoen euro aan prijzengeld uitkeren.

Veel Belgen zetten gewonnen geld opnieuw in. Gemiddeld heeft een gokker zo’n 673 euro ingezet en werd er 586 euro gewonnen. Dat betekent een verlies van 87 euro gemiddeld.

Gokreclame aan banden leggen

Tijdens het wereldkampioenschap maakten bookmakers volop reclame om mensen aan te sporen hun kans te wagen. Een van de bijwerkingen van deze massale gokreclame is dat de discussie over gokreclame is opgelaaid.

Politici, hulpverleners, ex-gokverslaafden en de gezinsbond spraken schande uit over de massaliteit van de gokreclame rondom de voetbalwedstrijden. Daardoor ontstaan het effect van een boemerang. Bovendien maakte de sector zelf geen goede beurt door zich niet te houden aan een zelf opgelegd reclameverbod rondom wedstrijden van de Rode Duivels. Zes bookmakers hadden onderling afgesproken rondom de groepswedstrijden van België geen reclame te maken. Toch gebeurde dat.

Verantwoordelijk minister Koen Geens heeft namelijk een wet klaar om gokreclame te beperken. Gokreclame is dan uit den boze rondom live uitzendingen van sportwedstrijden. Bovendien mag er voor 21 uur geen gokreclame meer vertoond worden op televisie. Rondom programma’s waar wel gokreclame mag worden vertoond, is maximaal één gokreclame per reclameblok toegestaan.

Die maatregel gaat een deel van de politiek duidelijk niet ver genoeg. De SP.a bijvoorbeeld pleit voor een totaalverbod op reclame voor online gokken.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Leave a Comment