Klacht: ‘Star Casino neemt spelersbescherming niet serieus’

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

CasinosBelgië.be ontving een klacht van ’n speler over Star Casino. Deze speler kan aangemerkt worden als een problematische gokker, misschien zelfs wel een gokverslaafde. 

De speler heeft een account bij StarCasino.be en heeft dit account laten blokkeren in verband met zijn gokproblemen. Star Casino opent telkens – op verzoek van de speler – het account echter weer.

Het heeft er alle schijn van dat Star Casino deze problematische gokker graag ziet komen in plaats van dat men hem wijst op de mogelijkheid om je via het Excluded Persons Information Systeem (EPIS) te laten blokkeren voor alle (online) casino’s.

Wat is er precies gebeurd?

De speler heeft al ’n tijd een account bij Star Casino en best wel wat geld verloren. Achteraf heeft deze speler dan vaak het gevoel dat hij zich wat teveel heeft laten gaan en meer geld heeft verloren dan hij zich in feite kan veroorloven. Dat zijn tekenen die wijzen op problematisch speelgedrag of misschien zelfs wel gokverslaving. Spijt komt altijd achteraf.

De speler liet vervolgens zijn account blokkeren bij Star Casino. Daar gaf Star Casino gehoor aan, maar men wees deze speler niet op de mogelijkheid om zichzelf volledig te laten blokkeren via het Excluded Persons Information System (EPIS). Daardoor kon de speler wel nog spelen bij andere online casino’s en ook weer zijn account eenvoudig heropenen.

Dat laatste blijkt een fluitje van een cent te zijn bij Star Casino. De speler meldde zich op de helpdesk chat, verzocht om zijn account weer te heropenen en Star Casino gaf direct gehoor aan dit verzoek. Ook geeft de speler aan dat hij met een geblokkeerd account vrij eenvoudig nieuwe accounts kan openen.

Wat zeggen de regels hierover?

De regels zijn duidelijk. In Koninklijke Besluiten is vastgelegd dat elke vergunninghouder aan spelers een folder over gokverslaving ter beschikking moet stellen. Wie weleens in een casino of speelhal komt, ziet deze folders prominent liggen. Dat is wettelijk verplicht.

Artikel 54 van de Kansspelwet schrijft voor dat spelers die zichzelf willen laten blokkeren, hiervoor een verzoek in moeten dienen bij de Kansspelcommissie. De speler kan pas na een jaar, via aangetekend schrijven en met een wachttijd van drie maanden, het verbod weer opheffen.

Hoe gaat Star Casino hier mee om?

Op de website van Star Casino vinden we geen folder en zelfs geen informatie over wat te doen in geval van gokverslaving.

In de help-sectie vinden we informatie over aanmeldproblemen, geld storten, geld afhalen en bonussen. Echter geen informatie over gokverslaving of wat te doen in geval van gokverslaving.

starcasino spelersbescherming

Dit zou nochtans een geschikte plek op de website zijn voor de verplichte folder.

In de algemene voorwaarden vinden we onder punt 15 summier de bepaling dat je het recht hebt om je uit te schrijven op elk gewenst moment. Er staat ook bij dat het account weer geheractiveerd kan worden.

Zo blijkt het ook te werken. Een speler kan zichzelf laten blokkeren, maar ook op elk moment, zonder wachttijd of toelichting, weer laten deblokkeren.

Star Casino linkt enkel naar de website van de Kansspelcommissie, maar niet in combinatie met iets dat wijst op spelersbescherming, jezelf in bescherming nemen, gokverslaving, etc. Als we de helpdesk navraag doen, worden we doorverwezen naar de website van de Kansspelcommissie.

Of zoals men letterlijk zegt:

Als we dan vragen waarom men, ondanks de wettelijke verplichting, deze folder niet op de website heeft staan krijgen we dit antwoord:

Los van de steken die Star Casino laat vallen als het gaat om spelersbescherming, maakt de helpdeskmedewerker ook een uitermate nonchalante, ongeïnteresseerde en ongemanierde indruk.

Conclusie: klacht terecht

In het kader van spelersbescherming laat Star Casino hier grove steken vallen. Het ligt op de weg van Star Casino om deze speler, die de Nederlandse of Franse taal niet voldoende machtig is, een gokfolder in het Engels aan te bieden. Hierin kan de speler zich dan informeren over wat hij kan doen aan zijn gokverslaving.

Het is een kleine moeite om folders over gokverslaving toe te voegen aan de website. Ook kan de helpdesk de speler wijzen op de mogelijkheid om zichzelf uit te laten sluiten via de EPIS database.

De folder is overigens ook een wettelijke verplichting. Zie:

Voor ons is dit reden om zeer binnenkort te komen met een onderzoek naar in hoeverre casino’s en speelhallen deze regel naleven. De uitkomsten van dit onderzoek publiceren we natuurlijk op onze website.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

One Response to “Klacht: ‘Star Casino neemt spelersbescherming niet serieus’”

Leave a Comment