‘Hola Bangkok reclame Win for Life is niet racistisch’

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

In ieder geval één iemand diende bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, ook wel bekend als de JEP, een klacht in tegen de nieuwste reclame van Win for Life. Win for Life is ’n populair kraslot van de Nationale Loterij.

De reclamespot speelt zich af op ’n markt in het Thaise Bangkok. Een lokale verkoper prijst hier ’n tuk-tuk aan. Tegenwoordig kun je nog weinig doen zonder beschuldigd te worden van racisme. Eerder zou bijvoorbeeld een reclame van Betfirst homofoob zijn. Ook dit keer was het raak en kwamen er klachten binnen bij de JEP. Volgens de klaagster zouden Thaise marktverkopers op ’n beledigende manier neer worden gezet. De reclamesport zou zelfs bijna, jawel, racistisch zijn.

De JEP is het hier niet mee eens. Volgens de JEP is de reclamespot niet denigrerend en dus ook niet racistisch.

‘Hola Bangkok niet racistisch’

De spot speelt zich af op een drukke markt in de Thaise hoofdstad Bangkok. Daar loopt ’n Belgische toerist rond. Een Thaise marktverkoper probeert de toeriste een speelgoed tuk-tuk aan te smeren. ‘Nice little tuk-tuk’, roept hij haar toe met ’n overdreven Aziatisch accent. Daarna koopt de dame ’n echte tuk-tuk, voorzien van – overigens decent geklede – Thaise danseressen. Vervolgens krijgen we de slogan ‘Met € 2.000 per maand durf je je net iets meer te permitteren. WIn for life, da’s chill for life’ te horen.

De klaagster vindt dat de Thaise bevolking zo stereotiep wordt uitgebeeld in deze reclamespot dat dit beledigend en racistisch zou zijn.

De Nationale Loterij verklaart geen beledigende of racistische bedoelingen te hebben gehad met deze reclamespot. Het idee is om duidelijk een toeristische context in beeld te brengen. De verkoper in de reclamespot is geen professionele acteur, maar een lokale Thaise verkoper. Hij heeft de rol op zijn eigen manier geïnterpreteerd.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame vindt dat de Nationale Loterij gebruik maakt van ‘humoristische overdrijving’. Daardoor is het niet stereotiep. Het oordeel van de JEP is dan ook dat deze reclamespot niet beledigend is voor Aziaten of Thai. Dat betekent ook dat de spot niet aanzet tot racisme. De klacht is dan ook ongegrond verklaard.

Bekijk de spot en oordeel zelf:

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a Comment