StarCasino werderom in opspraak wegens ‘vrouwonvriendelijke’ reclame

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB heeft 1.000 reclameaffiches van online casino StarCasino verwijderd. MIVB ging over tot verwijdering na klachten op Twitter dat deze reclame platvloers, seksistisch en vrouwonvriendelijk zou zijn.

Op de reclameaffiche is een vrouw te zien die naakt onder een stapeltje bankbiljetten ligt. De affiche is voorzien van de de kreet “La sensation de gagner” oftewel “De sensatie van het winnen”.

Ondertussen doet de Jury voor Ethische Praktijken (JEP) onderzoek naar de reclame van StarCasino.

We zijn benieuwd naar jouw mening. Vind je het terecht dat dit soort reclames worden verwijderd of vind je dat men hiermee overdrijft? Laat je reactie achter onder dit bericht.

Doet StarCasino het erom?

Twee keer eerder werd StarCasino al op de vingers getikt door de Jury voor Ethische Praktijken. De eerste keer was na een reclamecampagne met Lesley-Ann Poppe, waarin de blondine “dubbele bonussen” aanprees. StarCasino kreeg een draai om de oren van JEP. De campagne moest stopgezet worden, omdat de reclameaffiches de vrouw zouden herleiden tot een lustobject.

Vorig jaar oordeelde JEP ook hard over een reclamecampagne van StarCasino met Temptation-verleidster Pommellinne. Een affiche met Pommellinne in bikini en het opschrift “Joueuse” (speelster) kon niet door de beugel. StarCasino wijzigde uiteindelijk de affiche en hees Pommelline in een badpak in plaats van een bikini. Pommellinne was ook niet langer een “joueuse”, maar een “chanceuse”.

Ruim 20 mensen hebben klacht ingediend bij JEP over de reclame van StarCasino. Ook op Twitter en Facebook waren wat verontwaardigde reacties te lezen. Het doel van StarCasino lijkt echter bereikt te zijn: voor de prijs van een paar affiches in de Brusselse metro, heeft het casino landelijke aandacht.

StarCasino

Reclamecampagne met Lesley Ann Poppe: vrouwonvriendelijk

De JEP oordeelde eerder hard over de reclamecampagne met Lesley Ann Poppe. Het afbeelden van de blondine in een jurkje met diep décolleté voorzien van de tekst “Nu dubbele bonussen” zou teveel de nadruk leggen op de borsten van Lesley Ann Poppe.

Twee vrouwen hadden geklaagd over deze posters. De affiche zou vrouwonvriendelijk zijn en een klaagster maakte zelfs de link met de discussie over vluchtelingen die destijds speelde. Dit soort posters zouden het effect van cursussen voor vrouwvriendelijker gedrag ondermijnen.

De andere klaagster stoorde zich eraan dat de affiche de vrouw zou degraderen tot enkel een object. De tekst onderaan de billboard “Ook jij maakt kans” zou niet over een kansspel gaan, maar zou een seksuele toespeling zijn.

StarCasino verweerde zich met de volgende argumenten:

  • Lesley Ann Poppe is zowel in Vlaanderen als Wallonië een Star. Gezien de naam Star Casino wilde het casino een campagne voeren met een bekende “star”.
  • De affiche toont een sterke, zelfstandige vrouw die carrière heeft gemaakt in de mediawereld.
  • Referenties naar de vluchtelingenproblematiek zijn compleet irrelevant. Dit soor campagnes hierom verbieden is als het voorstel van een Duitse burgemeester dat vrouwen zich op afstand moeten houden van mannen en niet schaars gekleed op stap zouden moeten gaan.

StarCasino

Reclamecampagne met Pommeline

Zes klachten leidden tot een onderzoek van de JEP naar deze reclamecampagne. Klagers maakten zich druk om:

  • De affiche zou jonge meisjes kwetsen, omdat het een norm van onbereikbare perfectie op zou leggen.
  • Dit soort affiches zou mannen aanzetten om op straat dames lastig te vallen.
  • De reclame zou seksueel getint zijn.
  • Er is geen link tussen Pommeline in bikini en online gokken.
  • De reclame is seksistisch en zichtbaar voor kinderen.
  • Op de affice wordt de vrouw vergeleken met een trofee.

StarCasino voerde aan dat men een speelse campagne wilde voeren. Pommeline werd op de affiche niet anders afgebeeld dan dat ze op televisie te zien was. Volgens StarCasino is het ook een vrouwenrecht om speels en uitdagend te mogen zijn, zonder hierop telkens vermanend aangesproken te woirden. Ook vond StarCasino het frappant dat een gelijkaardige campagne met een man in de hoofdrol geen klachten opleverde.

Het mocht niet baten. De JEP oordeelde dat de term “Joueuse”, de manier waarop Pommeline is afgebeeld en haar rol in het programma Temptation Island, zorgt voor een seksuele toespeling. Ook zou de poze waarin ze stond, haar borsten benadrukken. Een hoger beroep van StarCasino mocht ook niet baten. StarCasino paste de reclame wat aan. Ook deze aanpassing leverde 8 klachten op, maar deze werden door de JEP ongegrond verklaard.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

One Response to “StarCasino werderom in opspraak wegens ‘vrouwonvriendelijke’ reclame”

Leave a Comment