Gokreclame wordt verder aan banden gelegd

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Gokreclames tijdens voetbalwedstrijden, reclame voor online casino’s rond het middaguur op de televisie en misleidende reclame van gokbedrijven. De Kansspelcommissie kan binnenkort deze excessen aan gaan pakken. Minister Geens heeft namelijk een wetsontwerp klaar dat een stevigere aanpak van gokreclame mogelijk maakt.

Hulpverlenende instanties zijn uiteraard blij, maar hadden liever gezien dat de aanpak nog verder zou gaan. Voetbalclubs vrezen voor een daling van hun inkomsten. Er stromen nu jaarlijks miljoenen euro’s sponsorgeld van gokbedrijven naar voetbalclubs. Zelfs de Belgische voetbalbond heeft met Unibet een goksite als sponsor.

Wat gaat er concreet veranderen?

Het wetsontwerp bevat een drietal belangrijke speerpunten. Deze moeten ervoor zorgen dat gokreclame minder agressief wordt en vooral zorgt voor minder impulsieve acties van potentiële gokkers. Wat gaat er namelijk veranderen:

  1. Gokreclame mag niet langer voor 20.00 uur op televisie uitgezonden worden
  2. Tijdens sportwedstrijden mag er geen reclame op het scherm getoond worden. Een uitzondering wordt vooralsnog gemaakt voor reclame in het stadion.
  3. Geen reclame meer voor gokken in de reclameblokken rondom populaire familieprogramma’s
  4. Reclameboodschappen voor gokken moeten voorzien worden van een waarschuwende zin. Bij alcohol en tabak is dit al het geval.

Door deze regels kan de Kansspelcommissie effectief optreden. Dat kon tot nu toe niet, omdat de regels niet duidelijk waren. De oorspronkelijke insteek van de wet was om de verantwoordelijkheid neer te leggen bij de legale gokbedrijven zelfs. Al vrij snel werd duidelijk dat deze bedrijven daar niet mee om kunnen gaan.

Agressieve reclamecampagnes, vooral gericht op impulsief gedrag

Gokbedrijven beconcurreren elkaar hevig in België. Op de Belgische markt zijn een relatief klein aantal partijen actief. De meeste spelers hebben inmiddels hun favoriete plek om te gokken gevonden. Dat maakt dat de gokbedrijven er miljoenen euro’s tegenaan gooien om nieuwe klanten te lokken of spelers van de concurrentie over te halen om te komen gokken.

Eenmaal ingeschreven bij een goksite, beschikt goksite over de gegevens van de geïnteresseerde. Die gegevens worden gebruikt om potentiële spelers te bombarderen met promotiemails, extra bonussen en sommige goksites schromen het niet zelfs telefonisch contact op te nemen om te vragen of u wilt gokken.

Op televisie wordt veel reclame gemaakt voor live betting. Tijdens het bekijken van voetbalwedstrijden, proberen gokbedrijven u over te halen om geld in te zetten op de wedstrijd die u aan het kijken bent.

Hulpverlenende instanties willen verdergaande aanpak

Diverse hulpverlenende instanties die zich inzetten voor het begeleiden van gokverslaafden, vragen om verdergaande maatregelen. Ze willen vooral dat mensen niet in de verleiding worden gebracht om impulsief te gaan gokken. Ook moeten online casino’s probleemgokkers niet langer overladen met promotiemails.

Het komt nu voor dat probleemgokkers promotiemails krijgen, waarin ze met extra bonussen worden overgehaald om te gaan gokken. Ook al hebben ze zich uit laten schrijven en op de EPIS-lijst laten plaatsen.

Een doorn in het oog van hulpverlenende instanties zijn ook de gratis bonussen. Deze gratis bonussen verlagen de drempel om een account aan te maken bij een goksite.

Voetbalclubs zijn vanzelfsprekend niet blij met deze strengere aanpak. Jaarlijks gaat er 8 tot 10 miljoen euro van gokbedrijven naar voetbalclubs. Vrijwel alle clubs in de Eerste Klasse hebben een sponsorcontract met een gokbedrijf.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a Comment