Opvallend stil rondom agressieve marketingcampagnes Nationale Loterij

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Opvallend is de radiostilte bij politici, en dan met name de sp.a, over de agressiever wordende reclame van de Nationale Loterij. Nochtans is de sp.a de partij die het hardst uitspreekt werk te willen maken van het aanpakken van ongebreidelde gokreclame en agressieve marketingpraktijken van kansspelbedrijven.

Rondom de wereldbeker voetbal laaide de discussie over (veel) gokreclame weer op. Politici spraken (terecht) schande van de vele reclame rondom voetbalwedstrijden op televisie. Over de Nationale Loterij bleef het eerder al stil. In een recent wetsvoorstel van de sp.a over het beperken van gokreclame leek de Nationale Loterij ook al gespaard te worden. Klik hier voor onze toelichting hierop.

Belangrijk om te weten: uit onderzoek van de UC Leuven blijkt dat krasloten voor relatief veel jongeren een eerste stap zijn richting betaalde kansspelen. Volgens veel verslavingsdekundigen kennen krasloten een groot verslavingsrisico. Zo deden verslavingsdeskundigen in Nederland al eens ’n oproep om krasloten bij de kassa weg te halen.

Krasloten bij de Blokker

In ons land kunnen binnenkort bij fillialen van Blokker krasloten van de Nationale Loterij gekocht worden. Volgens Blokker past dat prima in de nieuwe formule waarmee het bedrijf wat wiel doen aan de rode cijfers die het schrijft.

Het productaanbod van Blokker fillialen ‘nieuwe stijl’ wordt aangevuld met babyartikelen, schoolartikelen en krasloten van de Nationale Loterij.

Krasloten kennen ’n relatief hoog verslavingsrisico, omdat er sprake is van ‘short odd bets’. Grofweg komt dit neer op hoe korter de tijd is tussen het plaatsen van je inzet en het weten van je uitkomst, hoe groter het verslavingsrisico is. Een slot machine is zodoende ’n groter risico dan ’n loterij. Krasloten hebben wat betreft de tussenpoze tussen inzet en uitkomst meer weg van ’n slot machine dan van een traditionele loterij. Daarom ook dat er strenge regels gelden voor ’n online casino. De kansspelwet schaart krasloten echter nog onder de traditionele loterijen.

Toch bleef (en blijft) het opvallend stil rondom de krasloten van de Blokker.

 

Gokreclame in de trein

De NMBS vervoert jaarlijks 230 miljoen reizigers. Daar zitten ook heel wat jongeren, minderjarigen en families bij. Jongeren, in combinatie met de gratis wifi in de trein, lijken ingrediënten te zijn van de nieuwste reclamecampagne van de NMBS. Iets anders kunnen we niet maken van kreten als “Woohoo” en “Speel de vetste online games”. Dit is taalgebruik gericht op jongeren en niet op mensen die met ’n Golden Railpass voor 60-plussers met de trein reizen.

Op de website van de Nationale Loterij zien we wat er wordt bedoeld met ‘games’. Dit zijn krasspelen, zoals het bekende Presto en de relatief nieuwe Woohoo! games. De Nationale Loterij zegt er dit over:

De Woohoo! games da’s zoals een krasspel. Maar dan nog speelser, en zonder het krassen. We zien dan onder meer spelletjes waarbij geldprijzen verstopt zitten in kippeneieren of waarbij achter kruisjes op de schatkaart van het schatteneiland van Captain Moneybeard geldprijzen verstopt zitten.

De “vetste online games” zijn dus gewoon kraslot-achtige kansspelen. Krasloten zelf worden al jaren agressief aangeprezen in reclamefilmpjes. Daarbij wordt meer dan eens de indruk gewekt dat het een makkelijke manier van geld “verdienen” is.

Oordeel zelf naar aanleiding van bijvoorbeeld deze reclameboodschap.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a Comment