StarCasino, Unibet en Nationale Loterij moeten reclamecampagnes stopzetten

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

De Jury voor Ethische Praktijken maakt overuren, onder andere dankzij een aantal kansspelbedrijven. Deze week deed de jury uitspraak naar aanleiding van klachten over reclamecampagnes van Star Casino, Unibet en de Nationale Loterij. De drie kansspelbedrijven moeten alle drie hun campagne stopzetten.

De jury vond een reclamecampagne van Star Casino met daarin een naaktmodel vrouwonvriendelijk. Ook een reclamespot van de Nationale Loterij waarin werd gesproken over ‘blote tetten’ werd bestempeld als vrouwonvriendelijk.

De jury vond een televisiereclame van Unibet misleidend.

Klachten over de Sinterklaas-reclame van Star Casino, een reclame van Betfirst en de postbode-reclame van Circus konden volgens de Jury wel door de beugel.

StarCasino: vrouwonvriendelijk

De reclame van Star Casino was al even niet meer te zien. MIVB, de Brusselse vervoermaatschappij, verwijderde de eerste dagen van 2018 al de reclame affiches van de goksite.

Diverse pendelaars hadden geklaagd over een seksistisch affiche van Star Casino. Een naakte vrouw was schaars bedenkt met enkele bankbiljetten. Deze afbeelding moest de “sensatie van het winnen” uitbeelden.

Maar liefst 39 mensen dienden een klacht in bij de Jury voor Ethische Praktijken. Zelden werden er over één campagne zoveel klachten ingediend. De jury oordeelde uiteindelijk dat deze reclame denigrerend is voor vrouwen. Daarom moet Star Casino de reclamecampagne stopzetten.

Het is niet de eerste keer dat StarCasino op de vingers wordt getikt. Eerder gebeurde dat al naar aanleiding van een campagne waar Lesley-Ann Poppe dubbele bonussen aanprijst en een campagne rondom Temptation Island-verleidster Pommeline.

De Nationale Loterij: ook vrouwonvriendelijk

Het predicaat ‘vrouwonvriendelijk’ is ook geplakt op een radiospotje van de Nationale Loterij.  De loterij dacht te scoren met een humoristisch spotje. Niet iedereen zag er de humor van in.

Oordeel zelf:

reclamespot nationale loterij

Een vrouw klaagde over dit spotje. Ze vond dit een ongepaste reclame voor op de nationale radio. De Jury voor Ethische Praktijken was dit met haar eens. Overigens had de Nationale Loterij het spotje al eerder teruggetrokken.

Unibet: misleidende reclame

Ook Unibet werd op het matje geroepen. Het gaat om een televisiespot waarin Unibet reclame maakt voor haar online casino. In deze reclamespot maakt Unibet reclame voor de welkomstbonus. Stort € 80, speel met € 240 en ontvang tot 150 free spins, luidde de slogan.

De Jury vindt deze televisiereclame misleidend. In de reclame wordt namelijk niet getoond dat deze bonus enkel geldig is voor nieuwe spelers en dat er bonusvoorwaarden van toepassing zijn. Er wordt in de televisiereclame ook niet verwezen naar de website. Daarom vindt de Jury de tv-reclame van Unibet misleidend.

De Jury wees er ook op dat in een eerdere zaak tegen Unibet al is geoordeeld dat de term “free spins” misleidend is. Unibet moet dan ook stoppen met deze tv-reclame.

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a Comment